Tegnap ettem életem legjobb fokhagymalevesét.
Cipóban.
Én csináltam mindkettőt.

A cipó normál lepénytésztából (szűk 3 dl langyos víz, egy evőkanál cukor, fél kiló Szatmári búzaliszt, a solymári Auchanban most 77 Ft, az elmúlt évek legjobb lisztje!, két deka budafoki kockaélesztő rámorzsolva, két kávéskanál só, 3 evőkanál szőlőmagos étolaj, késhegynyi aszkorbinsav, kenyérsütő gép) készült, szombaton ugyanis spenótos-juhtúrós lepény volt az ebéd, ennek a tésztájából szakítottam ki három félöklömnyi darabkát. Megformáztam, letakarva megkelesztettem (egy óra), megsütöttem (mostanában felfűtök 210 fokra, beteszem a tepsit és azonnal visszaveszem 150 fokra, aztán negyedóra múlva nézem meg, mennyi idő kell még neki).

A fokhagymalevesre régen vágytam és volt itthon sok fokhagyma.
Körülnéztem az internetes szakácskönyvekben és elborzadtam, mert minden recept tartalmazott valami fujabelemjönki dolgot, úgymint leveskocka, meg Vegeta.
Ilyeneket jó ideje nem használok, mert műízek, műzsír, műtartósító, műélvezet, művese, pfuj.

A medwe-féle fokhagymaleves ezekből készült:

  • egy nagy fej vereshagyma
  • 3 deka vaj
  • 3 fej fokhagyma
  • 2 nagy pohár víz (kb. 6 dl)
  • púpozott evőkanál liszt
  • egy deci főzőtejszín
  • csapott evőkanál kristálycukor
  • só, fehérbors, szerecsendió, kakukkfű
  • 3 saját készítésű zsemlecipó

Egy kis fazékban felolvasztottam a vajat, rádobtam a felkockázott vöröshagymát, 1-2 perc múlva enyhén megsóztam.
Beleszórtam a megtisztított és egészben hagyott fokhagyma-gerezdeket, kicsit pirítottam, majd amikor szükségesnek látszott, felöntöttem egy kevés vízzel.
Mindig megvártam, amíg újraforr és fokozatosan adagoltam hozzá a vizet és meg is sóztam egy kicsit.
Összekutyultam a lisztet a tejszínnel és a cukorral, néhány kanállal rálöttyintettem a csendesen zubogó fazékből, elkevertem, majd visszaküldtem az egész szmötyit a fazékba.
Forraltam egy kicsit, majd botmixerrel jól eldolgoztam az egészet.
Közben Hajós András konyhatündérkedésén kuncogtam.
Szórtam rá egy kis fehérborsot, szerecsendiót és a Gabi asszony termesztette pasaréti kakukkfüvet, rottyantottam rajta egyet és már mertem is a sütőben előmelegített, levágott tetejű és kivájt belű, illatos cipókba.
Nem is maradt belőle semmi, sőt, alighanem még Ken Lee amerikai tengerészgyalogosnak is ízlett volna!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://medwe.blog.hu/api/trackback/id/tr582258741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2010.08.30. 17:49:17

jók ezek a cipóban levesek (legutóbb valami vargányás vadragu levest ettem így egy étteremben), csak nekem valahogy a leves befejezésével van gondom. Mire a végére ér az ember, már annyira megszívja magát a cipó alja/belseje, hogy nincs gusztusom azt a bébipapi szerűségű kulimászt megenni...bár én pl. a felpuhult kukoricapehelytől is undorodok :)

külön.remek 2010.08.30. 18:03:28

fantasztikus :) ezt így ki is próbálom :)

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.30. 18:32:01

@[HPhD]Blokkolnam: ha nem a friss cipóba kerül a leves, hanem a felforrósítás során egy kicsit megpirul, lesz egy kis kérge, ami nem engedi elázni, továbbá egy jó krémleves nem lehet annyira híg, hogy eltűnjön a cipó belében.
Egy kicsit persze így is nyákos lesz, de van aki szereti.

@külön.remek: örülök és kitüntetve érzeném magam, ha beszámolnál az eredményről!

GONOSZ 2010.08.30. 18:44:23

Fokoznám azzal, hogy a cipót belülről kis kezeléssel levesállóvá lehet tenni! A teteje le és belepirít a kivájt cipóba, de jobb ha egy tojást felversz a pirított cipóba körbelötykölöd és sütőben megszilárdítod, levesálló lesz.

Amúgy a cipó egész jól néz ki és finom is lehet. Én a szélét megpirítottam volna.

Tanúsító · http://enta.blog.hu 2010.08.30. 19:19:40

Nem kötekedésnek szánom: ezek az ötletek is megérnek egy próbát!
-Lepénytészta helyett rétestészta laponként lerakva, egyenként olajozva, három-négy réteg után a spenót-túró, újabb három réteg tészta, tetejére tejföl, olaj.
-A leves habarása liszt helyett keményítővel (régen tésztafőzéskor csináltuk a fokhagymakrémlevest, a gyúrt tészta főzőlevéből)

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2010.08.30. 19:23:09

ezután a kép után nagyon megéheztem :-)
különben is amiben hagyma van, rossz nem lehet! :))

gogo boly 2010.08.30. 19:54:37

Ne PPFFFUUUJJJJgass a müvesere mert nem tudhatod mit hoz a sorsod! Te kocsog.

duhosnyul · http://vallheroes.hu 2010.08.30. 20:08:33

Ilyet ettem már. Érdekes és egyben finom íze van.

demagofób 2010.08.30. 20:19:09

egy húron pendülünk, de én a cipót 250 fokos 1 órán át sütöm :)

hallohallo · http://britesite.blogspot.com/ 2010.08.30. 20:21:52

hm, leveskocka, vegeta az nem, de főzőtejszín igen. nem is vagy te igazi sznob. csak szeretnél.

Trouble 2010.08.30. 20:39:43

Aki nem eszi (iszi)a fost az mind sznob?

Csak Norris 2010.08.30. 20:46:24

@hallohallo: hát ha a leveskockát a főzőtejszínnel egy lapon említed, akkor te csak sörér jársz a konyhába, már ha ott a hűtő.

Sákif za morro? 2010.08.30. 20:50:49

Bazmeg, egész nap nem ettem semmit. :-( És most nem fogok levest főzni, d nagyon megkívántam. Lehet átugrok a szomszéd étterembe....

Tuti79 (törölt) 2010.08.30. 21:22:55

Én leveskockával csináltam ilyet, cipó nélkül; pirítóst dobtam a tányérba, arra ment a fokhagymakrémleves és bele még füstölt sajt. Mű hozzávalók ide vagy oda, nagyon-nagyon finom volt...
Ezt is ki fogom azért próbálni, hogy legyen összehasonlítási alapom.

EvilHedgehog 2010.08.30. 21:29:39

Leveskocka vagy vegeta helyett használj saját húslevest... vagy az is pfújj?

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2010.08.30. 21:42:16

Ja igen, és a főzőtejszínt se kéne erőltetni.

Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2010.08.30. 22:35:16

Hm jónak tűnik ez a recept! :) Ki fogom próbálni!

kerdesek05 2010.08.30. 23:32:42

én mindig megeszem a tányért is hozzá. úgy az igazi:)

Vérnűsző Barom (törölt) 2010.08.31. 00:16:05

@kerdesek05: Ezen merengtem, mi a fenének mindehhez a cipó? Nincs tányér? De így már érthető, ha kissé sportosnak is tűnik a művelet.

Csak kérdem, abszolut hozzánemértőként: nem lenne ezt jó friss zsemlével, kiscipóval, egyszerűen tányérból enni?

nál 2010.08.31. 00:30:56

Nekem meg az a kérdésem, hogy ti megeszitek a cipót is, ha étteremben esztek ilyet? Én van, hogy bekebelezem, de olyankor kicsit hülyén érzem magam.

A szerelő 2010.08.31. 01:23:14

Ha neked ez étvágygerjesztő ... akkor edd :) Habár a balut-ot is sokan szeretik :) Se egy csipet vegeta benne, se leveskocka, finom nem lehet :)

Aston Kanál 2010.08.31. 05:15:17

Bírom az ilyen alakokat...még a vöröshagymát is vereshagymának írja, meg fújol a vegetára és társaira, de azt kiírni, hogy dekagramm, vayg deciliter, már nem megy. Mert a deka és deci önmagukban csupán prefixumok, ugye. Akkor legyen legalább dkg és dl. A Leves meg király. Ettem már hasonlót.

otto von bolschewick · http://farkastanya.blogspot.com 2010.08.31. 05:57:20

@gogo boly:

a helyzet az, hogy én sem tudom, mit hoz a sors, de olyat nem hozhat, hogy rajongjak a dialízisért.
Szóval művese... pfuuuujjj

egy másik köcsög

@Aston Kanál:

te gyógyszerész vagy, csezmeg?

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 06:51:34

@EvilHedgehog: a saját húsleves egyáltalán nem fúj, meg a saját alaplé sem, de ezekre egyszerűen nincs szükség, ez a leves vízzel volt remek!

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 06:55:28

@nál: szerintem semmi gond azzal, ha megeszed a cipót is, egészségedre! Velem is előfordul, hogy eltüntetem, különösen ha nagyon jó, ha nagyon éhes vagyok, ha nem rendeltem utána még három fogást, ha sokáig otthagyják előttem az asztalon, ha olyanom van.

Hózentróger 2010.08.31. 07:16:30

Szia medwe.

Én is megcsinálom ezt, végre egy recept, ami nem túl bonyolult, és semmi extra alapanyag nem kell hozzá. Kösz érte.

Ez egyébként két személyes ekkora mennyiségben?

Pierr Kardán 2010.08.31. 07:50:34

Ha valaki botmixert használ, az miért ellenséges a leveskokkával szemben ?!?!

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2010.08.31. 07:56:04

Szeretnék olyan gasztrobloggereket, akik nem állati sznobok és nem (idő)milliomosok.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 08:12:35

@náthásp: Hali!
Szívesen.
Hogy hány személyes az adag?
Szerinted?

(3 cipó ;-))

Elismerem, hogy szűk adagokról van szó, hiszen egy személyre bő két deci leves jut, de beleszámítottam a cipók elfogyasztását és a következő fogásokat is, nomeg azt sem szabad elfelejteni, hogy sznobok vagyunk és csak csipegetünk, a degeszre jóllakást meghagyjuk a türhő parasztoknak! :-))

Kulmar 2010.08.31. 08:14:43

@otto von bolschewick: ezért kár volt a művesével elrontani a kedvet, de mindegy, te tudod.

Mindamellett, ha van fantáziád, akkor a kocka pótolható, csak úgy a leves elkészítése fél óra helyett inkább 3 óra.

Hózentróger 2010.08.31. 08:29:38

@az igazi medwe:

Türhő paraszt vagyok, úgyhogy elég lesz a két cipó is nekünk ehhez az adaghoz. :)))

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 08:34:35

@náthásp: jóétvágyat hozzá. És nagyon örülnék, ha megcsinálod a levest, megírnád, hogy sikerült, hogy ízlett, stb.
Előre is köszönöm.

EvilHedgehog 2010.08.31. 08:38:36

@az igazi medwe: Szerintem húslével gazdagabb az íze (nem sok kell bele). Illetve szoktam a tejszínhez keverni tejfölt.

naponta 3x 2010.08.31. 08:52:31

namármost a leveskockával meg a vegetával mi a baj? nem ettől kerülsz a dialízisre. lehet hogy ebbe a levesbe nem kellett, de ezek a cuccok igenis hasznosak a konyhában. sznob vagy.

Hózentróger 2010.08.31. 09:00:14

@az igazi medwe:

Este szerintem meg is csinálom, bár, lehet, hogy csak tányéros változat lesz, mert nem lesz időm a cipót megsütni. Mindenképpen elmondom, hogy hogyan sukerült.

nutika 2010.08.31. 09:13:14

naponta 3x: Mi a baj a leveskockával?! Olvasd el egyszer, mi van benne!
Pierr Kardán: mi bajod a botmixerrel? És hogy kerül össze a leveskockával?

asszem én vagyok az igazi sznob, mert ezt a csomó cukrot sem nagyon értem a receptben...

muhi 2010.08.31. 09:17:18

Nem akarok trollkodni, de az egész poszt egy az egyben mehetne a Modorosra, kulináris blogger kategóriában.

" ...az elmúlt évek legjobb lisztje!"

"Összekutyultam ... rálöttyintettem ... csendesen zubogó" (ez utóbbi egyébként egy oximoron, vagy csendesen gyöngyözve, vagy zubogva forr)

"Hajós András konyhatündérkedésén kuncogtam"

"illatos cipó"

Előre is szégyellem magam, de csak leírom: sznob, modoros, émelyítő közhelyektől hemzsegő bejegyzés volt, maga Stahl Judit vagy bármelyik önjelölt amatőr sztárszakács megirigyelhette volna.

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 09:32:04

@muhi: egy percig se szégyelld magad!

Én nagyon élveztem a leves elkészítését, még jobban az elfogyasztását, külön öröm volt a családom élvezkedésének közvetlen közelről történő átélése. Szívesen írtam le a receptet és felemelő érzés olvasni a kommenteket.
Az orcámon megjelenhető legenyhébb pír nélkül teszem közzé: imádom ezt az egészet!

Hát ne szégyelld te sem megosztani az örömeidet.
Köszönöm, hogy nálam tetted!
:-)

acsa77 2010.08.31. 09:37:33

@naponta 3x: az a baj, hogy aki már hozzászokott a választékos ízekhez, annak nagyon kilóg a lóláb az ételből, ha ennyi ízfokozó van benne. Én pl. rendes fémes ízt érzek olyankor. Valamint túlerőltetett, geil műíze lesz az ételnek - egyes ízeket túlhangsúlyoz, de többet elnyom. Érdekes módon a Na-glutamát természetes előfordulása nem okoz ilyet (pl, paradicsom).

acsa77 2010.08.31. 09:42:23

Egyébként receptügyben mindig rögtön a német fő-főzőoldalra megyek, mert ott egy adott ételre vagy alapanyagra óriási választék jön ki. És jó eséllyel profi technológiai leírással, kiegyensúlyozott fűszerezéssel, meglepő ötletekkel hasznos fórumbejegyzésekkel szolgálnak. Itthon sajnos nincs ilyen.

külön.remek 2010.08.31. 09:44:14

@az igazi medwe: átfogalmaztam, hogy érthető legyen, mit akar a muhi...

@muhi: csak ne szégyelld magad!

Imádok főzni, és jólesik, ha a család csendben zabál. Megosztottam a receptet, mert kurvajót csináltam.
Csak, hogy tudd, nem érdekel a véleményed arról, hogy: imádom ezt az egészet!

Írd le a véleményed, hadd tanuljanak mások.
Inkább itt, mint máshol!
:-)

Persze mivel válasz volt a modorosságra, nálam poén.:D

Nem bántani akartam, de egy kicsit hadd piszkálódjak már én is.:D

beriberi 2010.08.31. 09:45:26

@az igazi medwe:
kedves medwe!
nagyon jó a recept, én van amikor egy kis füstölt sajtot, vagy ropogósra sütött húsos szalonnát rakok a tetejére.

halaloszto 2010.08.31. 10:01:13

Hulyen veszi ki magat a bevezetoben sirni hogy kifordulabelem dolgokat tesznek bele masok, aztan teszel bene E300-at.

A szatmari malom meg szatmari malom, nem kell fellengzoskodni.

vajk

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.08.31. 10:19:26

@halaloszto: jogos, javítom, bár lehet hogy egy sznob recipében inkább y-ra kellene cserélni az i-t.

muhi 2010.08.31. 12:54:22

@az igazi medwe: a tiszteletem a tiéd, amiért ilyen úriember módjára reagáltál a pikírt megjegyzésemre. Ha felvállalod, már nem is olyan szörnyű az egész!

Gabe Walker 2010.08.31. 17:19:32

@muhi: Igazad van, nem olyan szörnyű. Rosszabb.

Majd "elszürcsölget" egy "bizsergető" capuccinot, miközben "elcsacsog" a családdal a mélysznob önérzetén. Persze, ettől egy fokkal sem lesz kevésbé gyomorforgató.

Bár már a művese oldalsztenderre tette az agyam, amit lepfujjolt. Igazi zsenge gyökér...

az igazi medwe · http://medwe.blog.hu 2010.09.05. 10:03:43

@koimbra: havi egy deci tejszínért nem érdemes itthon tehenet tartani, ugyanakkor a naponta használt fűszernövények csendben elvannak a ládában, nem büdösek, nem kell ganézni utánuk, az ételízesítőknél garantáltan jobbak, egészségesebbek és saját ízlés szerint variálhatók.
Ez persze semit nem von le a bejelentésed értékéből: igazad van, a főzőtejszín tényleg mű! Sőt, a vaj és az élesztő is gyanús.

mutant · http://universal.blog.hu 2010.09.06. 11:01:29

@az igazi medwe: De a vaj még mindig egészségesebb,mint a margarin:)

Tehenet nem csak a tejszín miatt érdemes tartani, persze ganézni kell,tény, de ott a sok finomság a tejből,nyami:) És ha van szíved levágni/vágatni,akkor a húsa is megéri:D:D:D

borbanya 2010.09.08. 15:51:50

mindig élvezettel olvasom - és próbálom ki - a recepteket, és nagyon élveztem az éttermi teszteket is, a medwe.hu-n. Most azonban - alapszakmámból kifolyólag - én szeretnék egy kérdést valahogy feltenni medwe úrnak! Ami azután meg is jelenne egy gasztronüómiai szaklapban :-)) Sajna azonban, nem tudom, hogyan érhetném el Önt, közvetlenül....Mégsem szeretnék annyira offolni, hogy itt játszuk le a kérdés-felelet dolgot :-)) hozzá tud férni a regisztrált e-mail címemhez? Ha igen, kérem, írjon pár sort, akkor is, ha nem érdekli egy érdekes interjú lehetősége :-) Ha nem, akkor - engedelmével - beírom majd ide az e-mail címemet :-)

borbanya 2010.09.08. 15:55:40

@mutant: Na, azért én tudok egy helyet, ahol igazi tehénke tejéből készült igazi finom termékeket lehet kapni :-) Persze nem "ócsóért" és nem "akcióóósan". Ha érdekel, megírom :-)

Mackó úr 2012.02.19. 17:24:16

No, Medwe, te sem tartasz lépést az idővel. Ahogy olvasom, a cipóba nem fokhagymakrém leves dukál, hanem gránát, revolver!
süti beállítások módosítása